kurser hit och dit

Idag har jag vart på en föreläsning om palliativ vård, det betyder alltså vård i livets slutskede.
Vår sköterska Maria höll i den och det var en bra föreläsning.
Mycket vet man ju redan om men man får en uppdatering och får reda på sånt man inte visste om.
Det här med att vårda en person som ligger inför döden har inte hänt mig så ofta.
Det var jätte längesen jag var med och gjorde iordning en person som hade dött.
Antingen har man inte jobbat eller så har personen dött på lassarettet.
Men de få gångerna jag har tagit hand om en som ligger inför döden så har jag inte tyckt det vart jobbigt,
Jo självklart om personen haft ont, det känns inte alls bra.
Men om dom har vart smärtfria och varit lugna så har det inte kännt nått speciellt läskigt.
För det är ju så, man föds och nån gång dör man.
Jag tror det skulle vara mer känslosamt om man hade vårdat ett barn eller en ung människa.
För då är det inte rättvist att den personen ska dö.
Oftast är de gamla inte rädda för döden. Det är naturligt för dom.


Jag gillar föreläsningar och kurser.

I morgon och på fredag väntar en handledar kurs för mej.
Jag ska alltså ta emot omvårdnads elever när de ska ha praktik hos oss. Och det är väl inte jag så sugen på.
Det har blivit nått fel redan från början med anmälningarna till denna kurs.
Men det är bara å gå det :)

Sen i höst ska jag gå en demensutbildning, den ska bli intressant.

Men nu, ska jag ut och gå en långpromenad :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0