veggo lasagne

Julklappsshoppingen gick skit bra igår.
Vi handlade nog klappar till 8 pers kan jag tro. Va skönt att få det gjort.
Hoppas på att det inte blir lika mycket julstress som det annars kan bli när man inte hunnit med alla klappar och allt det andra.

Vi var inne på La vie igår oxå. ÅÅÅ det är en sån mysig affär. Det finns så mycket fint.
Så om ni aldrig vart där och för er som inte bor på gotland och kanske ska åka hit någon gång , så gå in där.





Jag måste dela med mej av min mammas super goda vegetariska lasagne.
Eftersom min mami är vegetarian så har hon alltid gjort en vegetarisk lasagne och det är min favvorätt.
Mycket godare än med köttfärs i.
Nu blir ju inte min lasagne lika god som mammas, såklart. Men jag försöker:)
Och jag går ju inte efter nått recept.
men på ett ungefär:)

Mamma Birgittas superduper goda lasagne

4 pers
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 morötter
2 palsternackor
(man kan ju ha i aubergine oc zucchini oxå)
½ halv paket eller burk tomatkross
Ca 2 dl vatten (eftersom bechamelsåsen ska vara ganska tjock så ska tomatsåsen vara lite "blaskig" annars blir lasagnen så torr)
peppar och salt


bechamelsås
5 msk flytande margarin
4 msk mjöl
ca 1 liter mjölk
massa ost :)
vitpeppar och salt


bryn lök och vitlök tills det blir mjukt.
tillsätt grönsakerna.
häll i tomatkross, vatten och peppra och salta.
Låt stå och puttra medans man gör i ordning det andra.

blanda flytande margarin och mjöl. tillsätt mjölken under omrörning tills det blir en lagom tjock sås.
Tillsätt osten. salta och peppra. låt stå och puttra en stund.

smörj en ugnsform och lägg i lasagne plattorna.
varva såserna och plattorna.
In i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

VOILA. en superduper god lasagne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0