dimman ligger som tjock bomull över visby

Varför blir det dimma?

Dimman uppstår när varm luft med hög luftfuktighet kyls av. På sommaren och hösten är det ganska vanligt med lätt lokal dimma (”älvdans” eller strålningsdimma) under klara vindstilla nätter. Då strålar dagens värme ut i rymden och luften närmast marken kyls av. Vattenångan kondenserar till dimdroppar.

De pyttesmå dropparna - 0,005-0,01 millimeter i diameter - svävar i luften på låg höjd ger en sikt framåt på mellan 0 och 1 000 meter.

På vintern bildas en annan typ av dimma, advektionsdimma, när varm fuktig luft blåser in över kallare mark och kyls av underifrån. Sådan dimma kan bli hundratals meter hög och vara i flera dygn.

Inte att förväxla med smog – dis som uppstår i förorenad luft i stadsmiljöer.

JAG VILL HA SOMMAR !!



Idag är jag ledig och jag måste verkligen städa här hemma. Jag orkar inte göra det när jag jobbar för där är det städ och allt det man gör hemma, nästan. Så man orkar inte riktigt göra det när man kommer hem.
Så idag blir det en städdag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0