soppkväll


Jag måste tacka Maggan, Jonna , mamma och Linnéa för en trevlig soppkväll hemma hos oss på vår gata.
Det var mycket trevligt och jag lyckades nog med min soppa som blev morotssoppa med ingefära och vitlök.
Till efterrätt blev det en fruktsallad med grekyoghurt och honung.







Morotssoppa med ingefära & vitlök

4 personer

6-8 st stora morötter (800g)
2 st gullök
3 st vitlöksklyftor
1 msk smör
2 msk riven färsk ingefära
2 tärningar grönsaksbuljong
1 liter vatten
2 dl creme fraiche (prova gärna "paprika & chili")
2 dl mjölk
salt & peppar
Tillbehör:
Hackad bladpersilja till smaksättning och dekoration
150 g räkor med skal

Skala morötter, lök och vitlök och skär dem i bitar. Smält smöret i en kastrull och fräs grönsakerna utan att de får färg. Tillsätt ingefära och smulade buljongtärningar, låt dem fräsa med någon minut. Häll på vatten och låt soppan sjuda på svag värme med lock cirka 10 min tills morotsbitarna är genomkokta. Tillsätt crne fraiche, mjölk, salt och peppar, och kör soppan i mixer eller matberedare. Häll tillbaka soppan i grytan och späd ev. med vatten till lagom konsistens. Servera soppan varm med några skalade räkor samt lite persilja som smaksättning samt dekoration.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0